چرخ خیاطی و تاریخچه ی آن

چرخ خیاطی و تاریخچه ی آن

مقدمه

چرخ خیاطی یا ماشین خیاطی که در فارسی تاجیکی به آن ماشین دوزندگی نیز میگویند یک ماشینی است که از آن برای دوخت و دوز چرم وپارچه و غیره استفاده میشود. این وسیله پس از انقلاب صنعتی به منظور آنکه کار دستی کم تر شود و سرعت بالاتر رود اختراع شده است این نوع ماشین در حدود سال 1856 ساخته شده است و به وسیله ی آن اتفاق ها و تغییرات بسیار زیادی در امر دوخت و دوز ایجاد شده است. چرخ خیاطی انواع مختلفی دارد برای مثال چرخ خیاطی خانگی یا چرخ خیاطی صنعتی و … . اجزای تشکیل دهنده ی آن شامل ماسوره ، ماکو و پدال است که اجزای داخلی و خارجی این وسیله را تشکیل میدهند .فروشگاه و تعمیرگاه چرخ خیاطی شیراز برترین و بهترین فروشگاه چرخ خیاطی در شیراز است که همواره در حال پاسخگویی به نیاز مشتریان است .

چرخ خیاطی و تاریخچه ی آن

تاریخچه ی چرخ خیاطی

تاریخچه ی لباس

چرخ خیاطی به این معنی است که یک جسمی را که تنها دو بعد دارد را روی یک جسمی که سه بعد دارد قرار دهیم. در نتیجه كيس هايی پیدا خواهد شد كه اگر اين كيس ها توسط ساسون خياطي با دقت و مهارت و اطلاعات كامل گرفته شود لباس به  زيبايي به تن خواهد نشست.

لباس پوشیدن امری است که از ابتدای تولد بشر تا به اکنون سابقه دارد. با پیشرفت بشر ، پیشرفت های چشم گیری نیز در زمینه ی پوشاک به وجود آمده است. انسان های نخستین از برگ درختان و پوست حیوانات استفاده میکرند ولی بعد ها به مرور توانستند با استخوان پرندگان و ماهي ها ، و ني هاي باريك خيزيران سوزن بسازند و پوست حيوانات را به هم بدوزند و از آن ها لباس تهيه کنند . هر قومی توانست با پیشرفت روزانه ی بشر لباس مخصوص به خود را بدوزد و استفاده کند . این لباس ها متناسب با فرهنگ و آداب و رسوم آن ها بود . لباس ها به مرور و متناسب با شرایط اقلیمی، اقتصادی، تکنولوژی، مذهبی سلیقه و اداب و رسوم اجتماعی پیشرفت کردند تا زمانی که چرخ خیاطی به وجود آمد.

تاریخچه ی چرخ خیاطی

این وسیله جهت بخیه زدن و یا دوختن به کار میرود . در بار اول چالز اف ونستال در حالی که سخت مشغول آن بود که یک وسیله برای دوخت و دوز بسازد با وسایلش توانست در سال 1750 امتیاز ساخت این نوع ماشین یعنی ماشین برودری دوزی را به نام خود بزند . ولی بعد از آن در چهل سال بعد یعنی سال 1790 توماس سنت توانست یک ماشینی را بسازد که بتواند کفش و پوتین را نیز بخیه کند . این وسیله از چوب  ساخته شده بود .

این وسیله کاملا شکل چرخ خیاطی های امروزی بود و تنها سوزن های به کار رفته در آن مانند سوزن های چرخ های امروزی نبودند. ولی حتی با آن ها میتوانستند به صورت زنچیره ای بخیه ام بزند . چندین سال بعد یعنی در سال 1814  ژوزف مداسپرگر که اتفاقا شغل او خیاطی بود توانست وسیله ای را بسازد که بتواند درز ها را نیز بخیه بزند .در سال 1818 روج مونتون توانست چرخی را بسازد که توانایی برگشت دوزی ام داشت، در حقیقت چرخ هایی که امروزه ساخته شده اند نتیجه ی زحمات فردی به نام ژوزف ای گیبز است که آن ها را در سال 1856 ساخته است .

چرخ خیاطی و تاریخچه ی آن

اجزای تشکیل دهنده ی ماشین های چرخ خیاطی

این دستگاه شامل صفحه ی سوزن، پیچ پایه، کلید روشن و خاموش، میله ی محرک، میله پایه دو شاخ، پوشش بالا، توپی دسته چرخ و غیره است . که این اجزا هر کدام کار مخصوص به خود را انجام میدهند. برای مثال وظیفه ی سوزن دوخت و دوز است، پیچ پایه وظیفه ی نگهداری از سوزن را دارد، یکی دیگر از اجزا مهم چرخ خیاطی کلید روشن و خاموش آن  است که وظیفه ی روشن و خاموش کردن چرخ خیاطی را دارد و … .فروشگاه چرخ خیاطی مشیر خدماتی دیر نظیر  فروش چرخ خیاطی در شیراز را نیز بر عهده دارد .

چرخ خیاطی

چرخ خیاطی و تاریخچه ی آن

اجزا اصلی چرخ خیاطی

ماسوره : این وسیله ی کوچک در زیر چرخ خیاطی قرار گرفته است.

ماکو : این وسیله وسیله ای است که ماسوره میتواند بر روی آن قرار گیرد. شکل این وسیله یک میله ای است که قرقره نیز روی آن قرار میگیرد.

پدال : در بیشتر چرخ خیاطی‌ها جهت چرخاندن چرخ خیاطی به کمک نیروی برقی که به دینام وارد می‌شود چرخ را به حرکت در میاورد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *