دلیل پاره شدن نخ در چرخ خیاطی صنعتی

دلیل پاره شدن نخ در چرخ خیاطی صنعتی

مقدمه

هنگام استفاده از چرخ خیاطی ایجاد یک سری مشکلات در آن باعث بی حوصلگی خیال می‌گردد. در این مورد  فرقی نمی‌کند، خیاط آقا باشد یا خانم. هر شخصی که چرخ خیاطی را از فروشگاه چرخ خیاطی در شیراز خریداری کرده با ذوق شروع به دوختن می‌کند. اما ممکن است به ناگاه با مشکلاتی از قبیل پاره شدن مکرر نخ مواجه می‌شود. این مشکل علاوه بر اینکه مدت زمان دوخت را افزایش می‌دهد، ممکن است در دیگر قطعات هم ایجاد اختلال کند. با پاره شدن مکرر نخ، انگیزه‌ی خیاط هم برای دوختن کم می‌گردد. حال به راستی علت پاره شدن نخ‌های چرخ خیاطی صنعتی چیست؟ در این مقاله تصمیم داریم به بررسی علل رایج پاره شدن نخ چرخ خیاطی بپردازیم. از آن جایی که چرخ‌های خیاطی صنعتی یکی از رایج‌ترین چرخ‌های مورد استفاده در بین خیاطان می‌باشد، هدف ما هم بررسی همین نوع چرخ است.

چرخ خیاطی صنعتی چیست

به دستگاه و ماشین‌های دوخت لباس که حجم بالایی از لباس‌ها را مورد دوخت و دوز قرار می‌دهند، چرخ خیاطی صنعتی می‌گویند. این نوع چرخ لباس‌ها را با ظرافت و دقت بسیار زیادی می‌دوزد. وزن چرخ‌های صنعتی بسیار بالاتر از چرخ‌های معمولی می‌باشد. علت این وزن بالا هم جلوگیری از لرزش و ارتعاشاتی است، که در هنگام استفاده از چرخ به وجود می‌آید. اما به دلیل یکسری مزایای ویژه، چرخ خیاطی صنعتی به یکی از محبوب‌ترین انواع چرخ بین خیاطان تبدیل شده است. به دلیل همین محبوبیت، در بسیاری از مغازه‌های فروش چرخ خیاطی در شیراز، چرخ‌های صنعتی فراوانی به چشم می‌خورد.

چرخ خیاطی صنعتی

دلیل پاره شدن نخ در چرخ خیاطی صنعتی

هر خیاطی در طول عمر خیاطی خود، حداقل یک بار با دغدغه پارگی نخ‌ها مواجه شده است و به دنبال رفع آن برمی‌آید. علل پاره شدن نخ متفاوت است و به‌ عوامل  بسیاری از جمله: سوزن نامناسب، نخ نامرغوب و خرابی قطعات چرخ بستگی دارد. در ادامه به بررسی اجمالی پاره شدن نخ می‌پردازیم.

  • استفاده از سوزن‌های نامرغوب

قطعاً یکی از عوامل بسیار مهم و تاثیرگذار در پاره شدن نخ چرخ، استفاده از سوزن نامرغوب می‌باشد. به دلیل کاهش هزینه‌ها، بسیاری از تولیدکنندگان از تولید سوزن‌های استاندارد غافل شده و به تولید سوزن‌های نامرغوب می‌پردازند. پس بهتر است هنگام خرید سوزن به کیفیت آن توجه ویژه‌ای داشته باشید و کمیت را فدای کیفیت نکنید.

انتخاب سوزن مناسب

  • نادرست نخ کردن چرخ خیاطی

بسیاری از تعمیرکاران چرخ خیاطی، علت پارگی مکرر نخ یا خرابی دیگر قطعات را به نخ کشی نامناسب چرخ مربوط می‌دانند. اصولا نحوه نخ کشی در همه چرخ‌ها یکسان می‌باشد و مراحل خاصی را می‌طلبد. شما هم  با استفاده از دفترچه راهنما می‌توانید نحوه صحیح قرار گرفتن نخ  را به راحتی آموزش ببینید. دقت کنید که مراحل نخ کشی را به ترتیب رعایت نمایید. زیرا در صورتی که یکی از مراحل به درستی انجام نشود، بر دیگر مراحل هم تاثیر خواهد گذاشت.

  • استفاده از نخ بی کیفیت

برای دوخت لباس‌ها بهتر است، حتماً از نخ با کیفیت استفاده کنید. زیرا انتخاب نخ نامرغوب علاوه بر اینکه موجب پاره شدن مکرر نخ در روند دوخت می‌شود، بلکه به سایر قطعات چرخ هم آسیب اساسی وارد می‌آورد. زیرا نخ‌هایی که فاسد شده باشند، دیگر کارایی قبل را نداشته و یک نخ دور انداختنی به حساب می‌آیند. پس هنگام خرید قرقره یا نخ‌ها  به جنس و کیفیت آن دقت داشته باشید. نمونه‌ی بارز نخ خوب، نخی با رشته‌های محکم و مناسب است.

  • درست قرار نگرفتن ماکو

یکی از قطعات دیگر چرخ خیاطی که نقش اساسی را در دوخت به عهده دارد، ماکوها می‌باشند. در صورتی که ماکو درست جا انداخته نشود، از خود صدایی تولید می‌کند که به شما خبر می‌دهد، به درستی جا نیفتاده است. اگر ماکو خیلی هم سفت جا افتاده باشد، باز هم موجب پاره شدن نخ می‌گردد. اما در صورتیکه ماکو گیر کرد و شما نتوانستید به راحتی آن را خارج کنید، بهتر است از بهترین تعمیرکاران مرکز تعمیرات چرخ خیاطی کمک بخواهید تا ماکو را تنظیم نماید.

استفاده درست از ماکو

  • عدم سرویس به موقع

هر وسیله‌ی برقی نیاز به سرویس روتین و منظمی دارد، در صورتی که به طور مرتب چرخ خیاطی سرویس یا از آلودگی‌ها پاک نگردد، ممکن است با مشکل پاره شدن نخ مواجه گردید. ضروری است که هر شش ماه یک بار چرخ خیاطی خود را سرویس کنید. اگر اطلاعاتی هم در این مورد ندارید، بهتر است چرخ خیاطی را به نمایندگی‌های تعمیرات چرخ خیاطی در شیراز بسپارید تا با خیالی آسوده به سرویس چرخ شما بپردازند.

  • عدم تنظیم درجه‌های چرخ خیاطی

یکی دیگر از دلایل پاره شدن نخ در چرخ‌های خیاطی، متناسب نبودن درجه چرخ با نوع پارچه است. در صورتی که درجه‌ی دوخت تنظیم نباشد، موجب شل یا سفت شدن بیش از حد نخ شده و همین امر باعث پاره شدن آن می‌گردد. پس تنظیم درجه‌ی دوخت چرخ‌ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

  • عدم روغن کاری به موقع

یکی از وسایل حساس خانگی، چرخ خیاطی‌ها می‌باشند که همانند هر وسیله‌ی دیگری نیاز به سرویس و روغنکاری مرتب دارند. اگر چرخ خیاطی شما به صورت دستی روغن کاری نشود، بر نحوه عملکرد چرخ تأثیر گذاشته و به مرور از عمر آن می‌کاهد. بهتر است هر چند وقت یکبار قسمت‌هایی از چرخ که احتیاج بیشتری به روغنکاری دارند را مورد توجه قرار دهید. روغن‌های چرخ اصل و مرغوب را می‌توانید، از مراکز فروش چرخ خیاطی صنعتی در شیراز تهیه کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *